zlomnik.pl

Home |

Skoda 1202, czyli "pionierzy w swoim segmencie"

Published by on November 11, 2011

Dobry wieczór. Chciałem powiedzieć, że w ramach świętowania Dnia Niepodległości nie poszedłem bynajmniej lać się z policją, ale rozmontowałem Malucha do prac renowacyjnych, aby polska motoryzacja przetrwała, a nie została zlikwidowana jak wszelkie przejawy indywidualizmu w UE. A teraz przejdę do sedna.

Nie mogę zupełnie przełknąć, jak znowu gdzieś na jakimś portalu lub nie daj borze w gazecie motoryzacyjnej czytam o jakimś samochodzie, że jest pionierem w swoim segmencie. No po prostu coś mnie wtedy trafia. Oto moje ulubione przykłady:

Opel Meriva – pierwszy miejski mikrovan. A Honda Life Step Van z 1972 r.?
Jeep Grand Cherokee: pierwszy SUV. No kurka wodna – a Range Rover?
Nissan Qashqai – pierwszy crossover (tę bzdurę powtarzają WSZYSCY jak jeden mąż, z wyjątkiem jednego materiału o Qashqaiu w tygodniku “Motor”) – a co powiedzieć o Hondzie HR-V? O AMC Eagle?
BMW 2002 turbo – oczywiście, że zdaniem prasy to pierwsze osobowe auto z turbodoładowaniem. Gdyby pominąć Oldsmobile’a Turbo Jetfire z 1962 r.
Syrena 110 – pierwszy hatchback! (zaprezentowana w momencie, gdy w sprzedaży było już Renault 4). Nawet gdyby nie brać pod uwagę Renault 4, to i tak palmę pierwszeństwa dzierży 1949 Kaiser-Frazer Vagabond Utility Sedan.
Golf – pionier swojego segmentu, pierwszy kompaktowy hatchback FWD! (AAAAAA!!!). Przykro mi, właściciele Simki 1100 i Autobianchi Primula. Wasze auta nie istnieją.
Dodałbym jeszcze do tego urban ledżend, że Francuzi zajumali nam projekt Beskida i zrobili Renault Twingo,
I na koniec Nissan Leaf – pierwsze seryjnie produkowane i oferowane w USA auto elektryczne. A Nissan Altra EV? A Toyota RAV4?

A ostatnio również oczywiście wyczytałem, że Hyundai Veloster to pierwsze seryjne auto na świecie, które ma dwoje drzwi z prawej strony i jedne drzwi z lewej. Nawet gdyby uznać, że Mini Clubman z prawej strony ma tylko półtorej pary, to i tak jest jeszcze Skoda 1202. Jak poucza nas lubiana przeze mnie strona auta5p.eu, Skoda 1202 je to pětimístný čtyřdvéřový vůz STW, vpravo dvoje, vlevo jedny dveře. Nástupce typu 1201, od kterého se lišil modernizovanou karosérií. Řadový čtyřválec OHV, objem 1221 cm³ (vrtání 72 mm, zdvih 75 mm) s kompresním poměrem 7,2 a výkonem 34 kW (47 koní) při 4500 ot/min, pohon zadních kol. Hmotnost 1100 kg, nosnost 650 kg, maximální rychlost 100 až 110 km/h. Vůz se vyráběl jako STW, dodávka, sanita, pikap a další užitkové varianty. Myślę, że wiele do tego opisu nie muszę dodawać. Dodam tylko, że można sobie taką tysiąc dwieście dwójkę kupić za w miarę rozsądną cenę (mówię o tych 3000 zł, nie o 8000 zł). Samochód ma wprawdzie drobne wady, jak np. to, że jest wyrejestrowany, co wróży spore kłopoty z ponowną rejestracją (naprawdę nie jest to takie hop siup, jak twierdzą wszyscy sprzedający na Allegro) oraz dźwignię biegów w podłodze (to jest nic w porównaniu z kłopotami prawnymi). A poza tym prezentuje się naprawdę ładnie i zdrowo o ile rzeczywiście można ją pobrać za “trójkę”. Jeśli już miałbym mieć jakieś auto z niesymetrycznie ustawionymi drzwiami, to wolałbym taką Skodę od Velostera. W końcu Skoda to Skoda, prestiż jest, i odsprzedać łatwo, w końcu każdy Polak chce mieć Skodę w kombiaku.

link

PS. Zadziwiające. Gość wystawia to auto od chyba roku i dalej nie kupił tych drzwi na ebayu za 20 euro.
Pamiętacie?




Comments
flapjck1 Said:

ten triumph wpadl mi w oczy, za ta cene jakby mial WSZYSTKIE drzwi to by bylo ok :)


Tomasz Said:

Ba, funtow nawet.

Skoda jest swietna, jak ze “Szpitala na peryferiach”.


flapjck1 Said:

nieee zeby on byl wart 8k gbp to by musiala byc dwulitrowka


mjr. Kupricz Said:

Nazywanie Granda, czy RR-a SUVem to lekkie przegięcie, gdyż to są prawdziwe terenówki (no może nie ich najnowsze wcielenia). A SUV to dla mnie takie coś co udaje terenówkę, udaje ją trochę lepiej niż croscover…
Ale wiem większość użytkowników Granda, czy RR i tak czarnego nie opuszcza.


Zack Said:

pierwszy SUV – jak twierdzi cytowana już kiedyś przez Autora strona englishrussia.com to oczywiście pobieda, bo ruscy zawsze musieli mieć wszystko pierwsi…

http://englishrussia.com/2007/09/27/first-suv-ever/

a pewnie nazwa suv pochodzi od nazwiska słynnego radzieckiego wynalazcy inżyniera Cyboba (Suvova jak ktoś ma problemy z czytaniem grażdanki)


flapjck1 Said:

a w temacie dolomite – drzwi sa po 250 gbp – odbudowywane

eee kapnalem sie ze to jest DWULITROWKA! nie wiem skad mi sie wydawalo ze to 1,8 ;/


notlauf Said:

Tomasz, kupuj go, naprawa jest dziecinnie prosta, kupujesz jakiekolwiek drzwi za 20 euro, wkładasz je do bagażnika i tak jeździsz, niestety tylko w kółko sądząc po skali uszkodzeń karoserii.


garwanko Said:

Czyzby pisal o artykule swojego autorstwa?


Riddick Said:

Mój Space Runner ma jedne drzwi z lewej strony i dwoje z prawej, cholera muszę spojrzeć przez okno czy jeszcze w ogóle istnieje, czy nie jest to przypadkiem wytwór mojej wyobraźni.


Gracjan_Rpztocki Said:

@notlauf, to jak to było z tym Beskidem i Renault Twingo według Twojej wiedzy ?


siwyalf Said:

szkoda mu kasy na drzwi :)


Tomek Said:

Drzwi drzwiami, ale próg i podłogę to gdzie kupi ?


TaTo Said:

Świetna skoda, ale korbowody jej wyszły do bagażnika. A z tymi drzwiami to po drodze była cała masa Partnerów i Berlingo, nie licząc co drugiego busa z suwankami z prawej. Sądząc po ich ilości w rękach naszych budowlańców, musieli je jednak produkować seryjnie ;-).


notlauf Said:

O, Beskid i Twingo to jest idealny temat na następny wpis, a zatem do jutra.


Tomasz Said:

Notlaufie moja posesja jest na ulicy jednokierunkowej na planie koła. Zatem dolomite jest dla mnie jak znalazl do jezdzenia wokol przyslowiowego komina.

Czekaj cholera, pod prad bym musial jezdzic.


Dr Citroen Said:

Za jakie 20 euro !! On w funtach pisze 😉


MZ Said:

@Riddick: Twój samochód na pewno nie istnieje, bo przecież pierwszym kompaktowym minivanem było Renault Megane Scenic.


Buckel Said:

Też nie lubię tych głupot o pionierskich wynalazkach Polaków i złych obcokrajowcach zżynających od polskich geniuszy, ale historię o Beskidzie i Twingo czytałem nawet w jakimś austriackim czasopiśmie i nie pisał tego Polak.


Harry Reems Said:

Ale przeca da sie zarejestrowac wyrejestrowane auto na zolte. O co chodzi z tym problemem?


Bzdury... Said:

Do miana pierwszego SUV-a to i Suburban może aspirować :) Przedwojenny oczywiście.

W temacie mikrovana można o multipli podyskutować.


Leave a Reply

Subscribe Via Email

Subscribe to RSS via Email

Translate zlomnik with Google

 
oldtimery.com

Polecamy

Kontakt


Warning: implode(): Invalid arguments passed in /archiwum/wp-content/themes/magonline/footer.php on line 1