zlomnik.pl

Home |

Poznajemy samochody: Emelba

Published by on January 19, 2012

Przeglądając nadesłany link do ogromnego tematu na ogromnym forum (forum-auto.com), dotyczącego miniciężarówek z lat 80., przypomniałem sobie o istnieniu marki, której nigdy jeszcze na złomniku nie opisywałem. A jest co opisywać, bo jest to marka hiszpańska, a fanem hiszpańskiej motoryzacji jestem jeszcze bardziej niż japońskiej. Jak Hiszpanie coś zrobią, to zazwyczaj nie wiadomo – reir o llorar?

Emelba powstała w roku 1977, gdy Jaime Loureiro, przedsiębiorca z Castelldefels w Katalonii zobaczył na targach samochód Fissore Scout, czyli “plażową” wersję Fiata 127, konkurencję wobec R5 Rodeo i Mehari. Zapałał do niego takim entuzjazmem, że postanowił podjąć jego produkcję w Hiszpanii. W 1978 r. wyprodukowano 300 sztuk pojazdu Emelba Samba, czyli właśnie 127 z otwartym nadwoziem i dachem brezentowym. Auto było dość chętnie kupowane przez policję i straż pożarną.

Image Hosted by ImageShack.us
By notlauf at 2012-01-19

Do 1980 r. postanowiono rozwinąć gamę pojazdów bazujących na Fiacie 127 i tak powstały modele Elba (zmodyfikowany Fiat 127 z tylnymi lampami ze 131 – pozostał prototypem) oraz 127 Poker, czyli mały dostawczak w wersji zamkniętej i otwartej.

Image Hosted by ImageShack.us
By notlauf at 2012-01-19

Jednak to nie 127 miało stać się najciekawszym produktem marki Emelba. Zdecydowanie największy złomnikowy potencjał miał model Chato, zaprezentowany w roku 1982. Ze względu na słabnącą dostępność Seata 127, zdecydowano o stworzeniu zupełnie nowego auta użytkowego, bazującego na Fiacie (Seacie) Panda. Jak wiemy, Seat Marbella nie narodził się od razu – z początku Fiat produkował po prostu Pandę jako Seata.

Image Hosted by ImageShack.us
By notlauf at 2012-01-19

Emelba Chato była dostępna jako furgon oszklony, furgon blaszany i pick-up – ten ostatni nie sprzedawał się w ogóle, miał bowiem za małą pojemność bagażową i ładowność. Dla odmiany, furgony sprzedawały się całkiem nieźle. Produkcja odbywała się niemal ręcznymi metodami, a przybyłe do fabryki Emelba gotowe Seaty Panda były demontowane i obudowywane wysokim nadwoziem. Na miejscu pozostawała tylko atrapa. Z ekonomicznego punktu widzenia był to oczywiście nonsens.

Image Hosted by ImageShack.us
By notlauf at 2012-01-19

Image Hosted by ImageShack.us
By notlauf at 2012-01-19

Niezwykle ciekawym prototypem był 5-drzwiowy Seat Panda. Nie znalazłem danych o produkcji seryjnej tego modelu. Hiszpanie zawsze bardziej uważali auta 4- i 5-drzwiowe – produkowali nawet 4-drzwiowego Seata 600 (jako Seat 600 800).

Image Hosted by ImageShack.us
By notlauf at 2012-01-19

W 1985 r. Emelba zerwała wszystkie związki z Seatem i Fiatem i przedstawiła… własny model użytkowy, typ 903. W rzeczywistości jednak wciąż bazował on na Seacie, tym razem na modelu Terra. Brak zainteresowania rynkowego i nowe normy emisji spalin oraz bezpieczeństwa zamordowały manufakturę Emelba, a ja od lat nie widziałem w Hiszpanii żadnego wozu tej marki.

Image Hosted by ImageShack.us
By notlauf at 2012-01-19

Hasta la vista!

link




Comments
molibden Said:

W pięciodrzwiowej Pandzie zwraca uwagę ładnie umiejscowiony wlew paliwa.

Biorę.


jacekes Said:

Czterodrzwiowa panda/marbella całkiem fajna. Zdecydowanie mniej pokraczna, niż 4-drzwiowe 127…


Ulvraith Said:

Co lepsze, rozpakowałem owe forum po nadzianiu
się w google na miniaturę Emelby z trzeciego foto.
Dalej było już tylko AAA! 😀


Harry Reems Said:

Piekna ta Chato. Nie wiem czemu, ale z wygladu kojazy mi sie z kapibarą.


madmaxdamage Said:

Lubię takie artykuły. Bardzo ciekawy, nie nudzi się po dwóch zdaniach, wręcz zachęca do czytania.


Żelazny Said:

Chcę wszystkie by się nimi wozić mocno.


etherway Said:

No proszę..człowiek całe życie się uczy- http://vmotore.info/uploads/posts/2011-06/1307093290_seat-600-800.jpg

kurde to jest jeszcze lepsze niż nasze czterodrzwiowe cinquecento 😉 dla mnie dwa ;-D


dzban Said:

ten elemba podobny do kanta pick-upa


Harry Reems Said:

etherway – po prostu łał. I to nawet jest zgrabne. I mozna by tym wozic sluby. I to – wyjatkowo – nie jest przytyk.


impishgrin Said:

Złomniku, a gdzie Emelba Siete (7), czyli owoc romansu Seata Ibizy z Voyagerem pierwszej generacji?! Cientosiete pro cento de zuomniq jak dla mnie.


Adam Said:

To chato na pandzie jest genialne! :)


jacekes Said:

Tylne drzwi w seacie 600-800 (foto w komentarzu etherway’a) przypominają tylne drzwi Renault 4.


Michał Said:

Chato Abierta z 3. foty przypomina mi delikutśnie to:
http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20091028185729/gtawiki/images/6/61/Pony-GTASA-front.jpg
Jak ktoś zauważył, wlew w Pandzie 5d jest super. To 100x lepsze niż wlew gazu pod zderzakiem. To jest jedno z niewielu aut, gdzie zalejesz bez wysiadania. Ja bym jeszcze dla zadania szyku popijał przy tym Łajld Bin Kafee.


Leave a Reply

Subscribe Via Email

Subscribe to RSS via Email

Translate zlomnik with Google

 
oldtimery.com

Polecamy

Kontakt


Warning: implode(): Invalid arguments passed in /archiwum/wp-content/themes/magonline/footer.php on line 1