zlomnik.pl

Home |

Pamięci Pininfariny: najpiękniejsze i najokropniejsze modele

Published by on July 03, 2012

Niedługo po Carrollu Shelby, świat motoryzacji poniósł kolejną stratę. Tym razem nie ma już z nami Sergio Pininfariny, który zmarł w wieku 85 lat. Pininfarina to fajne nazwisko – pomyślcie jakby w Polsce żył sobie projektant, nazywający się Sławek Małymąka.
Studio Pininfariny stworzyło dziesiątki, a może nawet setki projektów wspaniałych, i tych zupełnie nieudanych. Od czasów ojca Sergio – Battisty Pininfariny – aż po lata dzisiejsze, zajmowali się głównie takimi autami jak Ferrari, Maserati i Lancia, ale my (czyli fani złomnika) pamiętać będziemy zupełnie inne, bardziej złomnikowe pojazdy zaprojektowane we włoskiej pracowni spod znaku mąki. Zatem oto 20 ciekawych, pięknych i okropnych projektów z czasów, gdy studiem Pininfarina kierował Sergio.

Na dobry początek.
BUEHEHEHE

MUAHAHAHAHA ROTFL

A teraz już coś poważnego.

Audi Quartz. Zbudowane na podwoziu Ur-Quattro, korzystało też z jego układu napędowego. Rok 1981. Prezent od Sergia dla szwajcarskiego magazynu Automobile Revue na jego 75. urodziny. Ja bym się obraził.

Pininfarina PF Sigma. Pojazd z projektu ESV (Experimental Safety Vehicle) miał wielkie, odsuwane drzwi i cztery pasy bezpieczeństwa w roku 1963. Na produkcję seryjną nie było szans – kosztowałby tyle co dom na Rivierze.

DeTomaso Deauville koncept. Abominacja i ohyda. Honda Accord Crosstour spotyka BMW 5 Gran Turismo. EEEEK

Fiat Multipla Marine. Rok 1956. Powstało 200 sztuk – jedną kupił od razu Henry Ford zachwycony tym projektem.

Nash Ambassador. Jeden z niewielu amerykańskich samochodów stylizowanych przez włoskiego projektanta – za oceanem trwał w tym czasie kult Harleya Earla i jego “tailfins” oraz “dagmars”.

Cienias 4×4 w pikapie. LOL.

Pininfarina X. Potworek z 1960 r. Miał koła ułożone w kształt rombu, jedno przednie, dwa środkowe i jedno tylne, przy czym środkowa oś była napędzana. Pininfarina uważał, że to genialny projekt i przekonywał wszystkich, że powinni zacząć go produkować, a wszyscy pukali się w czoło.

Fiat 130 Maremma. TO jest shooting break, leszcze z Mercedesa.

Lancia Gamma Olgiata. Jak wyżej, niemieccy oprawcy

To jeszcze projekt z czasów Battisty – Lancia z 1937 r. Co_oni_brali

Abarth 1000 Coupe. Pojazd z roku 1965. Można sobie kupić jego fajny model o tu: link

Alfa Romeo Alfetta Spider z 1972 r. była najbardziej charakterystycznym przejawem stylu “wedge”, a jeżeli komuś przypomina Triumpha, to słusznie.

Gdy w 1978 r. pokazano Fiata Ecos – ekologiczno-elektryczne studium samochodu miejskiego, nikt nic z tego nie zrozumiał. Trzeba było dopiero przymusić ludzi przepisami, żeby zaczęli doceniać ekologię, oczywiście jak wiemy docenianie jej z musu jest najbardziej przekonujące…

Fiat 132 Giardinetta, albo Familiare. Ależ bym nim woził winogrona z mojej plantacji konopii.

Bentley T1 Coupe. Przodek i wzór dla modelu Rolls-Royce Camargue i nieważne, że zrzynano z Taunusa Coupe. Powstała 1 sztuka. Rok 1968.

TOP 3
Lancia Florida. Pokazana w 1957 r. Ulubione auto Battisty Fariny, który jeździł nim na codzień aż do swojej śmierci. Idealnie zachowana Florida II stoi w muzeum przy pracowni PF.

Rolls-Royce Camargue to mój ulubiony Rolls. Ma dwoje drzwi, jest kanciasty jak trzeba, pod maską męskie V8. Zbudowano 530 sztuk. Przez znawców marki oceniany jest fatalnie, dzięki czemu jeszcze bardziej mi się podoba.

Nie mogło być inaczej. <3 <3 <3 Cadillac Allante 1987-1993




Comments
Kaczmar Said:

gdzie 504 coupe?


c5tourer Said:

@notlauf: Honda Accord Crosstour jest piękna!!!!!!! Tył w tym samochodzie jest po prostu boski.
A co do Cieniasa wypadałoby chyba napisać “w balkonie”. 😀


notlauf Said:

Nie wiem, jeździ jeden po Warszawie, pytaj właściciela


chudy Said:

deska caddiego jest przecudowna, ależ bym ją nabłyszczał plakiem <3


miwo Said:

tak sobie pomyślałem, że złomnik zauważy tę smutną wiadomość i będzie jakiś wpis (r.i.p.).

deska allante jest niewątpliwie… w dechę! natomiast mój faworyt to Pug 406 Coupe – kiedyś wymarzone auto. Nie mylili się ci, którzy pisali, że to najładniejsze Ferrari bez znaczka Ferrari (407 Coupe robili już sami Francuzi i wyszedł im płetwal). :)


maurycys Said:

A co z alfami 33 i 164.


maz Said:

130 Maremma. zakochałem sie


notlauf Said:

Nie wiem, co ja jestem, autokomis ze złomem?


kush Said:

wnusiu94 Said:

Cienias 4×4 w pikapie? To ja 2 poproszę.


maranelo Said:

To Audi Quartz to potem zrobili z niego Alfę GTV 😛


Vanisch Said:

Allante jest genialne!!
Zwłaszcza w takim zestawieniu kolorów:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1990-CADILLAC-ALLANTE-CONVERTIBLE-MINT-64K-CLASSIC-ROADSTER-MINT-/380451894847?pt=US_Cars_Trucks&hash=item5894b3363f

Do tego ekonomiczne V8 w automacie… Tylko LPG mu brak!


Grimm Reaper Said:

Alfa Romeo Alfetta Spider naprawdę mnie urzeka… Nią to bym sam woził….


Kamiks Said:

moim skromnym zdaniem allante jest przepiękny, nie dlatego że jest złomnik, bo z zewnątrz nie jest, ale jest po prostu genialny ; O


Piszczyk Said:

lancia gamma olgiata wymiata
(boxer + wspomaganie z rozrządu + ten tyłek….)
idę po flexa i blachę – przerobić jakiegoś passata mkI na to cudo


freak Said:

A gdzie Fiat Coupe ?


notlauf Said:

Ostatnio widziałem jednego na Strażackiej, był po grubym dzwonie


wnusiu94 Said:

@freak, a co jest ciekawego (a tym bardziej złomnik) w Fiacie Coupe?


Maciek Said:

w artykule pominięto taki szatański postępek jak focus cabrio


notlauf Said:

Calculating the amount of fuck I give about Focus Cabrio … … … … … … 0%


Maciek Said:

Myślę że jest równie zły jak pojazd z 2 zdjęcia (cieszę się że nie mam w pamięci nawet nazwy tego czegoś)


ra-ra-rasputin Said:

cienias w balkonie lepszy niz skoda pickup fun


paulus77 Said:

Alfa Romeo Alfetta Spider -haaa miałem taką żółtą! Sterowana na kablu, produkcji DDR – otwierały się drzwi i bagażnik, oraz miała zdejmowany dach (który można było do bagażnika schować) oraz świecące reflektory. Dodatkowo na wyposażeniu był rozkładany stolik i taboret turystyczny oraz Kierowca to wszystko ogarniający w teksasowym wdzianku z epoki.


Tapczan Said:

Jak zaraz polecę na forum alfaholików i udowodnię, że wygląd GTV (1994-2006) wzorowano na… AUDI… Żyw nie wrócę.


TaTo Said:

Jedynie pierwsze dwa pojazdy warte są uwagi. W końcu samochód jest od tego, aby nim jeździć, a nie jarać się nie wiadomo czym.


Grimm Reaper Said:

@Maciek
Moja mama ma takiego.
Kiedyś będzie janktimer, to go przejmę i będę miał dwa klasyki 😉


pr Said:

Byly gorsze developmenty niz matrix – np. Opel astra 2 cabrio. Tak czy inaczej, wybor zelastwa swietny. Paru z tych nie widzialem przedtem. Gut, gut!


XTZ Said:

Farina to nazwisko, Pinin to przydomek 😉


lordessex Said:

A gdzie Peugeot 404 który zmotoryzował Afrykę? 😀


Marlon Said:

XTZ – w przypadku Battisty masz rację, ale Sergio sobie nazwisko zmienił :)


matti5d Said:

Idealny artykuł na wieczór – dziękuję, dobranoc! Ale będą sny…


Lesio Said:

Bardzo żałuję, że Pininfarina X nie weszła do produkcji seryjnej. Jak ja bym nią jeździł! To była jak najbardziej słuszna koncepcja i nie rozumiem dlaczego niektórzy pukali się w czoło.


Szybki Lopez Said:

Szkoda. Pinina Farina ;P
A tak z innej beczki: Oczywiście że kochamy ekologie z przymusu. Dlatego kto zdrów na umyśle odrazu o wygaśnięciu gwarancji zaspawuje klapy wirowe w kolektorach, usuwa DPF i EGR i inne radosne usprawnienia.


markus Said:

Fiat Ecos – jakoś dziwnie kojarzy mi się z Innocenti Mini…


Kajtek Said:

A zegary z Allante zerżnęło Ferrari i pakują je do aktualnych modeli. No przyjrzyjcie się :)


Leniwiec Gniewomir Said:

Lancia Gamma Olgiata niszczy wszechświaty swoją zajebistością. Ale to Florida, czyli ulubione auto Mąki seniora, jest tu najpiękniejsza – coś absolutnie olsniewającego. Serio.


Markus gażnikus Said:

Cudo ta Lancia z 1937, za takie coś, można sobie dac zainplantowac “musk” Jarosława K. razem z trupem kota.


kudlaty Said:

Zwróciliście uwagę, że na zdjęciu z Multiplą na drugim planie stoi facet z gołą dupą 😀


tomo Said:

It was the first Rolls-Royce automobile to be designed to metric dimensions, and was the first Rolls-Royce to feature a slanted grille; the Camargue’s grille slants at an inclined angle of seven degrees.
Co za nowatorskie, wręcz młodzieżowe podejście! Pochylili grilla!


tchopz Said:

W zależności od źródła X jest napędzany na koło tylne, albo na boczne. To jak to w końcu było?

Z tego rysunku wynika, że na tył: http://dayerses.com/data_images/posts/pininfarina-x/pininfarina-x-04.jpg


bartolini Said:

Gdzie jest Fiat Coupe pytam się? Toż to już prawie “jangtajmer” spod ręki Pininfariny? Niektóre egzemplarze całkiem ładnie rdzewieją!


jsta Said:

Instrukcja do deski rozdzielczej Cadillaca ;)) http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=pujXTj4X_I4

(Smith & Jones, Not The 9 O’clock News – polecam wszystko co jest na YT!!)


miwo Said:

@ pr:
aczkolwiek Astrę II w cabrio i w coupe zdaje się, że projektowało i produkowało Centro Stile Bertone…


Jjash Said:

Za Floridę dałbym się pokroić. Za deskę z Cadillaca oddałbym rower. PF Sigma – w tych latach takie cudo. Gdzie my byliśmy? Za drzewem? Dzięki za przypomnienie tych modeli. Szacunek.


Hrumque Said:

Ostatnie zdjęcie udowadnia, że przepastne zasoby ludzkiej chorej fantazji powinny zostać uczczone specjalnym działem złomnikowym “poznajemy deski rozdzielcze, które nie są z tego świata”


rybencjusz Said:

504 na Kabatach zapewne.

Zanim doskrolowałem do zdjęcia, z opisu zgadłem, że Lancia Florida to taki badź endżiniring Yugo Floridy.


Leave a Reply

Subscribe Via Email

Subscribe to RSS via Email

Translate zlomnik with Google

 
oldtimery.com

Polecamy

Kontakt


Warning: implode(): Invalid arguments passed in /archiwum/wp-content/themes/magonline/footer.php on line 1