zlomnik.pl

Home |

Poznajemy samochody: Foton-Forland

Published by on January 07, 2013

Na moim ulubionym bestsellingcarsblog.com znalazłem wpis, który zawiera listę 185 najlepiej sprzedających się modeli w pierwszych 10 miesiącach 2012 r. Lista jest na tyle zaskakująca, że nie mogłem się powstrzymać przed zamieszczeniem wpisu związanego właśnie z tym rankingiem.

Co jakiś czas czytam na różnych portalach, że najlepiej sprzedającym się modelem na świecie jest Ford serii F ze swoimi pick-upami. Jak się okazuje, tak kiedyś było, ale już nie jest. Najlepiej sprzedającym się autem na świecie jest Toyota Corolla, a do pierwszej piątki załapał się Hyundai z nową Elantrą. Jednak nie to jest najdziwniejsze. Dziwne rzeczy zaczynają dziać się dalej. Oto na świecie sprzedaje się więcej Jeepów Wranglerów niż Fordów Mondeo. Więcej Chery QQ niż VW Tourana. Więcej Priusów niż Skody Octavii. Więcej Chevroletów Cruze niż VW Passatów. Więcej Łady Priory niż BMW serii 1 i więcej Irak Khodro Samand-Sorena niż Audi A3. Na 17. miejscu na cały świat znajduje się Wuling Sunshine, a ogólnie cała gama Wulinga ma bardzo silną reprezentację w Top 185, co potwierdza, że bez rynku chińskiego (i amerykańskiego) nie ma co brać się za dominację na świecie. Jednak absolutnym hitem jest miejsce 42.: Foton-Forland. Foton-Forlandów sprzedało się 292 tys. sztuk: więcej niż Kii Sportage, BMW 3, Mazdy 3, Audi A4 czy Renault Megane. A co to w ogóle jest Foton-Forland?

Foton to marka, która sprzedaje najróżniejsze chińskie ciężarówki i eksportuje je do wszelkich interesujących krajów typu Chile, Jamajka, Kenia, Wietnam lub Namibia. Są to najtańsze “light trucks” dostępne na rynkach krajów rozwijających się. W samych Chinach Foton to najpopularniejsza marka lekkich ciężarówek (nie mylić z lekkimi minibusami – tu dominuje wspomniany Wuling) i ma 27,2% rynku. Ok. 20% produkcji Fotona wędruje na eksport. Konsorcjum Foton powstało w 1996 r., należy w 100% do chińskiego skarbu państwa. W portfolio Fotona znajdują się różne marki: AUV, View, Saga, Aumark, Ollin, Sup i właśnie Forland, który odpowiada za lekkie ciężarówki.
Opinia o ciężarówkach Foton-Forland jest dość jednoznaczna i znalazłem ją na pewnym jamajskim forum o autach użytkowych:

Walk away, and be afraid. Be very afraid and walk quickly. You know what, RUN RUN RUN like hell! and stay away, stay very far away. Don’t touch them, not even with a 50 or 100 foot pole.

Foton-Forland w Bombaju

Foton-Forland na folderze w Urugwaju

Chociaż cała sprzedaż idzie w regiony, gdzie internet dowozi się na rowerze raz dziennie w wiaderku, Foton ma swój efektowny websajt. W szczególności polecam jego wersję angielską w tzw. języku Chinglish lub Engrish. Można się nauczyć zupełnie nowej gramatyki i słownictwa.

Ciężarówki Foton można też kupić sobie na alibaba.com w dowolnym wyborze, rozmiarze i kolorze już od 6000 dolarów za sztukę.

Foton-Forland w Namibii

42. miejsce na liście wszystkich najlepiej sprzedających się samochodów na świecie nie przychodzi samo. Nawet jeżeli pod uwagę wzięto wszystkie modele Foton-Forland razem. Przykład Foton-Forlanda pokazuje, jakie jest ciśnienie na tego rodzaju tanie, potrzebne produkty, a najbiedniejsi odbiorcy, którzy mogą jedynie pomarzyć o Isuzu czy Iveco, pozostają głusi na opinie o strasznej jakości produktów Foton-Forland. Daje to do myślenia, jak ogromny jest rynek zbytu na coś takiego i każe się przebranżowić z pisania śmiesznego jak listopadowy deszcz motobloga na produkcję supertanich ciężarówek. Szkoda, że Foton-Forland nie oferuje swoich produktów w Unii Europejskiej – mógłbym zostać ich pi ar menedżerem i stale bujać się chińskimi ciężarówkami, przekonując wszystkich, że to nie jest w niczym gorsze niż jakieś Renault Maxity czy tam MAN.

Foton-Forland w Rosji

Nic oczywiście nie przebije chińskich ciężarówek STYER – ale to już zupełnie inna historia.

Gama Foton-Forland




Comments
Opik Said:

Kosmiczna gama, równie bogata co paleta lakierów Skody w Czechach. Smutna prawda, że ludzie muszą (wolą?) kupować tanie chińskie badziewie, które rozpadnie się po pierwszym ostrzejszym zakręcie rozrzucając po okolicy 13 ton gruzu i innego rupiecia (bo kto by się tam przejmował DMC)


tsss Said:

Z pewnością jakość nie jest wielkim problemem w krajach, gdzie i tak często nie występuje coś takiego jak kompetentny serwis czy prawidłowa eksploatacja. Jedzie więc jest dobrze i nikogo nie zrazi słabo trzymająca się klapa od schowka czy fakt, że przy jakimkolwiek zderzeniu szanse na przeżycie są takie same jak we fiacie 500/126.
Najbardziej boli mnie to, że równie dobrze w pierwszej 100. najlepiej sprzedających się samochodów mógłby być Pasagon, gdyby tylko producent mniej przejmował się normami euro i ogłaszaniem konkursów na dizajn, a postawił w 100% na “value for the money” i pchał to cudo na rynki rozwijające się reklamując, że bez serwisu, na obojętnym paliwie i oleju wytrzyma znacznie więcej od chińczyka.


Paladinus Said:

To teraz ktoś mi powie, że Lublin albo Honker musiały zniknąć “bo takie są prawa rynku”. Już sobie wyobrażam te 200 tysięcy Lublinów ;]


Maciej Said:

daj linka do tej listy:)


afterace Said:

btd Said:

specjalnie napisałes styer a nie steyr?


Titus Said:

diesel disc brake: to chyba najbogatsza wersja full wypas.


pete379 Said:

Hm tak właśnie usiłuję sobie przypomnieć i przywołać ten obraz z pamięci, ale o ile wzrok i pamięć mnie nie myli, to punkt sprzedaży węgla i materiałów budowlanych z okolic Piły ujeżdżał swego czasu krótkiego T4 “pryczę”, Mazdę na bliźniaku z wywrotem i jakąś taką “chińską” pokrakę…z nazwą chyba właśnie Foton na masce. Jak go spotkam (jeśli go nadal użytkują), to cyknę mu fotkę.


nazim Said:

“diesel disc brakes” – kumam że nazwa zdradza wyposażenie, ale co znajdziemy w wersji ” birds and beasts”?…


notlauf Said:

Specjalnie napisałem STYER bo one się nazywają STYER.

Wersja birds and beasts ma w środku klatki do przewozu zwierząt po bokach – do kurczaków, indyków, ew. gryzoni na futro


miwo Said:

zdaje się, że marka ta w Polsce jakoś zaistniała (oczywiście oprócz warszawskich zakładów fotochemicznych). w każdym razie obiło mi się o uszy/oczy. tylko, że chodzi o traktory tej marki. zdaje się, że Pol-Mot Warfama je sprowadzał (sprowadza?), potem nawet w Polsce montował (montuje?), a teraz to nie wiem, czy nawet nie sprzedaje ich pod marką Ursus, jako jej (tzn. Ursusa) właściciel.


Roadrunner Said:

Otóż marka Foton obecna była i na rynku polskim!
Co prawda w branży rolniczej ale zawsze. Pod marką Pol-mot Foton sprzedawane były chińskie ciągniki rolnicze. Co więcej grupa Pol-Mot Warfama (tak tak Ci sami od Grand Tigera)obecnie ma prawa do marki Ursus i pod nią sprzedaje ciągniki rolnicze. Nie zagłębiałem sie w pochodzenie konstrukcji modeli ursusa ale aż boje sie pomyśleć…..


jalop Said:

wow, do czego służy wersja “Birds and beasts”?


Marlon Said:

Birds and beasts brzmi jak tytuł płyty kapeli powermetalowej. Piękne.


premek Said:

STYER wymiata. I niczego zupełnie mi nie przypomina.


jszy Said:

piękne są. Ja bym je sprowadzał do Polski i brandował jako nowe Żuki i Lubliny. Ależ by było fajnie


prem Said:

Foton to była kiedyś taka polska spółdzielnia produkująca negatywy oraz chemię do ich wywoływania. Foton Fotopan.


lordessex Said:

“Birds and Bests”, dobre :-D:-D. Woziłbym do zoo sępy i kondory aż koła by odpadły 😀


lordessex Said:

Miało “Birds and Beasts”, przepraszam 😀


Shidoin Said:

http://www.alibaba.com/product-tp/127229181/TOYOTA_COROLLA_SALOON.html “GOOD ENGINE CONDITION AND LOW MILEAGE.” Sądząc po opisie – nic tylko brać! Ważne że silnik dobry, resztę się wyklepie i dospawa 😀


xxxmen Said:

Tak jak Roadrunner są sprzedawane w Polsce ciągniki Foton. Co do jakości delikatnie pisząć bardzo gówniane- moja branża , więc z tego co wiem potrafią dowieść nowiutki ciągnik do klienta a na drugi dzień laweta odbiera i na serwis :-) Chińska jakość w najgorszym wydaniu.


Etherway Said:

125ppickup Said:

Więcej Chevroletów Cruze niż VW Passatów?? WTF!!
W niektórych Fotonach widzę Mitsubishi Canter’a..


Aremberg Said:

Fakt że taki wynalazek zajmuje na tej liście 42 miejsce, sprawia że te wszystkie gadki o “przewadze dzięki technice” i innych “das auto” mogą się schować. Po cholerę dotykowe ekrany, szczotkowane aluminium i marketing za miliony dolców, skoro przebija cię banda chińczyków z miejscowości Xinghuedingdong, produkująca miniciężarówkę technologicznie jak z lat 80 i wykonaną 100 razy gorzej niż cuda z naszego FSO? Europa to nie już nie centrum wszechświata, wystarczy wyjrzeć poza nią i okaże się że zamiast niepotrzebnych technobzdur, “ekologii” i “prestiżu”, lepiej sprzedaje się przyrząd do wożenia cementu, ziemniaków i świniaków. Fajny artykuł, dobrze że istnieje taki Złomnik i wyszuka info o którym nikt inny nawet nie wie że istnieje.


pete379 Said:

Ten STYER to nie żaden chiński autorski STYER tylko STEYR montowany w Chinach przez konsorcjum CHNDTC czy jakoś tak na licencji tego oryginalnego austriackiego STEYR’a przejętego przez koncern MAN. Dokładniej model z taką kabiną: http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp?vehicleid=2008662&languageid=5
Pamiętam czytałem o tym w katalogu “Ciężarówki świata 1999”, który niestety gdzieś zaginął wraz z wydaniem ’96.


Harry Reems Said:

@ tsss:
Twoj poglad na sprawe jest calkowicie bledny.
Jakosc to nie dopasowanie klapy od schowka, ani tym bardziej nie bezpieczenstwo. Te aspekty jakosci, ktore sie licza to np jakosc materialow i wykonania podzespolow mechanicznych. Jesli – tak jak piszesz – nie ma serwisu, to dla uzytkownika takiego pojazdu ekstremalnie istotne jest to, ze jesli jakas czesc zawiedzie, to on nie bedzie w stanie sie do niej dostac, bo sruby zrobione sa z masła i na probe odkrecenia reaguja rozwaleniem sie lebka. A jak juz uda sie je usunac, to to, co odkrecisz rozpada sie w reku. Do tego na probe dostania czesci zamiennej sprzedawca robi wielkie oczy i oswiadcza, ze te pojazdy sprzedaje sie w calosci, a nie na czesci.
Tak samo bezsensowne sa mrzonki o Pasagonie. Fotony sprzedaja sie nie dlatego, ze sa przestarzale, ale dlatego, ze sa tanie. Pasagon nie moze byc nawet w przyblizeniu tak tani, bo sila robocza w Polsce jest wielokrotnie drozsza i nie masz pod reka kooperantow, ktorzy dostarcza Ci gowniane, ale kosztujace grosze podzespoly.


miwo Said:

http://tiny.pl/h2xph

oglądałem ten program z tvn turbo z wizytą w fabryce Honker (tak się teraz nazywa i ma nowe logo przypominające dawne logo na Żukach) w Lublinie (wiecie, że Pasagon to teraz Honker Cargo, a Honker to Honker 4X4?). pan dyrektor poza kolejnymi zapowiedziami liftingu Honkera Cargo robionego przez jakiegoś Polaka, który projektował Alfy i Ferrari (miała być premiera wczesną jesienią, potem późną jesienią, potem na Święta, a nadal nic nie wiadomo), mówił, że oni chcą tam tłuc w tych kuźniach nie tylko auta, ale i podzespoły i części na miejscu w Lublinie (bo część kooperantów przez parę lat nie produkowała już części, nie licząc na wznowienie produkcji Lublina i teraz są problemy). na razie wygląda to na manufakturę, ot co.


Timon Said:

Zastanawiam się jak jest z częściami do tych aut – czy chińsy producenci zżynają od siebie tak jak od reszty świata? I jak się kupuje coś u dilera Fotona to czy trzeba mówić do którego modelu?


artistiofeles Said:

Niektóre modele Fotona kojarzą mi się z Kią K2500/K2700, których jeździ trochę w Polsce ;-).


Leave a Reply

Subscribe Via Email

Subscribe to RSS via Email

Translate zlomnik with Google

 
oldtimery.com

Polecamy

Kontakt


Warning: implode(): Invalid arguments passed in /archiwum/wp-content/themes/magonline/footer.php on line 1