zlomnik.pl

Home |

Bierz lawetę: Polonez Cabrio TAJEMNICZY PROTOTYP

Published by on July 08, 2013

Nie wiem czy wiecie, ale z okazji Rajdu Złomnika w ten weekend widziałem się z Andrzejem Śrubakiem. Zapytałem – panie Andrzeju, czy są jeszcze jakieś prototypy, o których nie wiemy? Andrzej posłał mi powłóczyste spojrzenie (jak niedźwiedź Janusz) i powiedział “więcej niż ci się wydaje, synu”. I zamilkł. Po długich namowach wreszcie zgodził się na uchylenie rąbka kolejnej tajemnicy. Okazało się, że jednym z istotnych rynków eksportowych PRL-u była Jugosławia. Trafiające tam Polonezy miały status samochodów luksusowych – były większe i bardziej komfortowe od typowej Zastawy 1100, nie wspominając o typowym “Fićo”.
Jednak zarazem Jugosławia, jako najbardziej liberalny kraj zza żelaznej kurtyny przyjmowała sporą liczbę turystów dewizowych. I ci turyści dewizowi chcieli polansować się trochę po wybrzeżu, pokruzować po makarskiej riwierze i malowniczymi drogami wzdłuż dorzecza Neretwy, przejechać przez most w Mostarze i podubrować w Dubrowniku. Do tego celu optymalny byłby kabriolet.
Dlatego w FSO skonstruowano prototyp Poloneza, bazujący na modelu trzydrzwiowym, ale pozbawionego dachu.
“Powstało pięć sztuk” – opowiada Andrzej Śrubak – „wszystkie wysłaliśmy do Jugosławii. Jugosłowianom bardzo przypadły one do gustu i zamówili partię 130 sztuk do wypożyczalni położonych wzdłuż wybrzeża. Niestety, tragiczna kondycja finansowa FSO nie pozwoliła na realizację zamówienia w pożądanym przez jugosłowiańskich partnerów terminie. Okazało się również, że wyszłoby ostatecznie drożej niż się spodziewaliśmy i na tych 130 sztukach właściwie nie dałoby się niczego zarobić. Po przebadaniu 5 pierwszych egzemplarzy Jugosłowianie zamówili bowiem nie tylko dodatkowe wzmocnienia nadwozia, ale również trochę wyposażenia dodatkowego, żeby bardziej trafić w gusta nawykłych do komfortu turystów zagranicznych. I tak zamówienie właściwie przeszło nam koło nosa, a do jugosłowiańskich wypożyczalni trafiły Fiaty 124 Spider.”

Nic więc dziwnego, że zaginiony prototyp Poloneza Cabrio odnalazł się właśnie w Serbii. Zupełnym przypadkiem akurat złomnikowy stały korenspondent i współpracownik M.A.D. wyruszył wczoraj do Serbii, więc nie zdziwię się, jak wróci Polonezem Cabrio kupionym za 1000 euro o wartości muzealnej MILION ZŁOTYCH.

link




Comments
Marlon Said:

U picku materinu, jakie proporcje! Jugosłąwiańczycy później bezczelnie skopiowali rozwiązania, robiąc Jugo Koral Cabrio


zdfg Said:

Jezusicku, jaki on brzydki. Ciekawe czy jugosłowiańskie dziunie na niego leciały.


miwo Said:

bardzo jestem ciekaw, jak to auto wygląda z założonym dachem – ten pałąk i to zagadkowe wypiętrzenie tyłu dają do myślenia, że na pewno będzie pięknie. nie pasują mi trochę drzwi – trochę krótkie jak na wersję coupe chyba. ta zasunięta szyba wygląda komicznie wąsko.
w każdym razie warsztat “Citrynovsky i Gumiakovic” się spisał (czy też nie spisał ;-), bo ze schowanym dachem da się to jeszcze obronić.

PS. gratuluję PT. Zwycięzcom, Uczestnikom i Organizatorowi (Organizatorom) Rajdu. Miałem być na pierwotnym terminie jako widz. Jednak nowy termin mi to uniemożliwił. przyznam się, że tutaj złomnik przegrał z open’erem 😉


supabache Said:

2x POLONEZ = 3x Cabrio

Total PRLDM!


Walter.R Said:

Ale prowizora! Wyglada na garażową fuche by C&G


radosuaf Said:

Tył zainspirowany niewątpliwie Saabem, ale jednak inna liga jakby… Kto wpada na takie pomysły?! Ale 125p Spider mógłby być niezły :).


Demon75 Said:

Kurde, jakby “magik” zrobił normalny pałąk, anie to oszmacone coś to nawet bardzo by to oczu nie gwałciło…
Nieee, muszę się kawy napić


Ciekawe, czy jeżeli M.A.D. upoluje Poldka Cabrio, to czy razem z nim przywiezie jakiegoś prokuratora.


Ja Said:

Podobny do krokodyla kabrio.


sznusz Said:

1 marzec?……..nie, 8 lipiec. Cos mi sie nie zgadza :)


Jak zobaczyłem zdjęcie i nazwę TAJEMNICZY PROTOTYP na winiecie Złomnika, myślałem że to jakaś samoróba sprzedawana na Allegro jako prototyp. No, że ściema na frajera. Nie mieści mi się w głowie, że normalny zespół projektowy mógł obciąć dach Poloneza w tak spektakularnie nieforemny sposób.


lordessex Said:

Nie mogę uwierzyć że coś takiego mogło powstać, jakiś Cytrynović i Gumiakić musieli to w stodole “zbudować” 😛


brazer Said:

jak śmiecie podważać słowa inż Śrubaka, śmiecie… jak?


Tomasz Said:

Osz kur. Mam takie Kawasaki kljuc za kljuc. Jade.


Tomasz Said:

@huntingtrains – spoko.


Coś mi się zdaje, że dałem się zrobić w… 😀 Oj, panie notlauf!


Michał Said:

FIlipeq Said:

Zyga Said:

Daję 200 tysięcy i dokładam coś od siebie:
http://pokazywarka.pl/ynjvoi/


maciejowski Said:

panu Śrubakowi coś pamięć szwankuje. to jest prototyp na bazie 5d, a nie 3d.


miwo Said:

@ Zyga:
pasuje to. Miszcz! :)


lordessex Said:

http://otomoto.pl/fiat-uno-turbo-C29764809.html
Interesujący ale nie za takie pieniądze!! Litości!!


marcin Said:

sie czepiacie – jezdzilbym po drobnych przeróbkach. Pałąk bym wywalil. na lato jak znalazł. a potem ladnie wygnilbym na klomba w ogrodku. Rzona wreszcie miala by cos z tego mojego złomnikolóbstwa.


BaD Said:

drajwer Said:

Z tyłu trochę jak Saab 900 cabrio.


Markus Said:

Dziś 8 lipca czy 1 kwietnia?


lordessex Said:

@Markus: Według jakiego kalendarza? Greogoriańskiego, Chińskiego czy Muzułmańskiego? 😀


brunon Said:

A kto wie od czego te fele? bo najfajniejsze z całej tej zmoty:) jak się takie cabrio ma do 124 spidera? jak piernik do wiatraka;)


damianyk Said:

SAAB nie protestował?
a tak przy okazji, na otomoto jest aktualnie Peugeot 504 pickup, w dieslu.


lordessex Said:

@Brunon:
Wydaje mi się że od Fiata Regaty albo Cromy, ale nie jestem pewien na 100%.
http://automotobounce.com/Fiat/Fiat-regata-100.html. Pierwsze zdjęcie z lewej, to czarno-białe.


Bazyl Said:

Co za boski język: pogon – zadnij!


Jangcyc Said:

v8tatra Said:

@ bazyl tu akurat masz wiecej racji niż myslisz że masz;) BOSKI bo słowianski;)
bez translatora gugla wydumałem że napęd tylny;) racja czy też ruski zed szkoly sie przydał;?


prizes Said:

Boże odpuść


Szop Said:

Te ogłoszenia są WSPANIAŁE.
np. http://www.polovniautomobili.com/oglas3159350/yugo_florida_in_13cw/ – czy ja tu widzę samochód z 2006 z gaźnikiem?


benny_pl Said:

no ciekaw jestem czy M.A.D. kupi tego poldolota :) fajne dziwactwo :) u nas napewno wiecej warty


łoboże Said:

Czy przedstawiciel zagranicznego muzełum zaproponował już sześciocyfrową sumę w euro za tą zaginioną monalizę motoryzacji?


Polonez po dziadku Said:

To nie mona liza tylko … upadła madonna z wielkim cycem*

*pędzla van klompfa ( dla niewtajemniczonych )


uciak Said:

Słuchajcie, chyba znalazłem tam kolejny zaginiony prototyp: http://www.polovniautomobili.com/oglas3510556/fiat_126_peglica/


woland Said:

Kosovo je Srbija!


milky Said:

Zobaczyć na tyle Malucha napis DIESEL – bezcenne.


bartekbp01 Said:

Ten polonez to samoróbka , w rzeczywistości polonez cabrio czyli (3dbd) wyglądał zupełnie inaczej i miał sztywny dokładany hard top .


Zyga Said:

126p 3L dentiracer – od stomatologa do stomatologa, bo aż plomby wypadajo :)


marcin Said:

no ale trosi 3 litry tylko…


wnusiu94 Said:

bartekbp01 – dziękujemy, kapitanie oczywisty.


@ uciak – Malczan w dwunastokonnym dyzlu, i to jako Zastava… CHCĘ!!! Ależ bym takim przyjechał na Nity i Korozję. MNOŻNIK RAZY SRYLION


uciak Said:

To tu jeszcze jedna ciekawostka pod szyldem zastavy. Fiat 125 pz. Co to za wersja to “pz”?
http://www.polovniautomobili.com/oglas2172734/zastava_1300_125_pz/


Krzyś Said:

@ uciak: 125p w wersji jugosławiańskiej, montowany w zakładach Zastavy. Stąd litera Z jak Zastava. Coś tam nawet na wikipedii jest na ten temat…


Don Tomaso Said:

Dokładnie, 125pz to montowany u Zastavy Fiacik z naszych “paczek”. Zresztą współpraca z jugosłowiańskim przemysłem było dużo szersze – od nich braliśmy np. tylne mosty (tzw. “jugole”) do 125p i Polonezów.
A Zastava 126 Diesel to idealny samochód do firmy – zrobić homologację na ciężarowe, lać ON i odliczać VAT na potęgę!


Hrumque Said:

Emisiona klasa motora: Euro 1 – znaczy że w spalinach jest więcej niedopalonej etyliny niż przepalonego oleju.


Hrumque Said:

> Fiat 125 pz. Co to za wersja to „pz”?
PZ = Potencjalny Złomnik


bartekbp01 Said:

Przyznać się kto szukał polonez 3dbd???(trzy drzwiowy bez dachu) :)


Radzio Said:

Kurka wodna, czegoś takiego jeszcze w życiu nie widziałem. Może teraz wydaje nam się, że wygląda raczej słabo, ale pomyślcie sobie… podjechać czymś takim po dziewczynę w latach osiemdziesiątych w Polsce? :)


Kamiks Said:

http://moto.onet.pl/odnaleziono-nietypowy-egzemplarz-poloneza/pg5rc

HAHAHA PISMAKI Z ONETU WZIĘŁY TEN WPIS NA SERIO CHYBA :DD


Pete Said:

Czo ci stażyści :DD


kabar Said:

“NOTE: THIS IS NOT AN ORIGINAL VERSION OF POLONEZ CABRO. IT’S SELF-MADE.”

Pewnie nagle dostał 100 maili z Polandii z prośbą o rezerwacje :)


Leave a Reply

Subscribe Via Email

Subscribe to RSS via Email

Translate zlomnik with Google

 
oldtimery.com

Polecamy

Kontakt


Warning: implode(): Invalid arguments passed in /archiwum/wp-content/themes/magonline/footer.php on line 1